Bosschaerts-Persyn Genealogical Research
Genealogy of surnames Bosschaert(s) Bosscha(a)rt de Bosschaert Persyn Persijn Aerts de Kok Goossens De Greef

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

First Name: 
Last Name: 

[Advanced Search]  [Surnames]

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Jacobus Cornelis 'Jeroen' BOSSCHAART

Jacobus Cornelis 'Jeroen' BOSSCHAART

Male

Personal Information    |    Media    |    Notes    |    All    |    PDF

  • Gender Male 
    Person ID I7  W2 Bosschaert-Bosschaart Research Netherlands
    Last Modified 15 Sep 2017 

    Father Jacobus BOSSCHAART 
    Mother Adriana van HAVEREN 
    Family ID F10568  Group Sheet  |  Family Chart

    Family Maria Laçalecte CONCALVES 
    Children 
     1. Cassandra BOSSCHAART
     2. Ethan BOSSCHAART
    Last Modified 15 Sep 2017 
    Family ID F10570  Group Sheet  |  Family Chart

  • Photos
    Bosschaart Jeroen
    Bosschaart Jeroen
    Jeroen Bosschaart van Le Dauphin is al vijftien jaar actief in Franse groentenexport.

    Via een personeelsadvertentie in het vakblad Primeur kwam Jeroen Bosschaart vijftien jaar geleden bij groentenexporteur Le Dauphin in het Franse Bretagne terecht. Inmiddels is hij mede-eigenaar van de firma, die groenten waar de streek groot mee is geworden- zoals bloemkool, artisjokken, mini-groenten en sjalotten -exporteert naar afnemers in de Benelux-landen, Scandinavië, het Verenigd Koninkrijk en Oost-Europa. “Meer dan 98% van onze producten exporteren we.”

    Jeroen Bosschaart met artisjokken
    Volgens Jeroen is bloemkool voor Prince de Bretagne nog altijd het belangrijkste product. “Ook de traditionele houten kratten zijn hier nog gemeengoed. Wel hebben we bijvoorbeeld in Nederland behoorlijke concurrentie vanuit Spanje en Italië. Van oudsher heerst helaas vaak de gedachte dat de Franse bloemkool stinkt, maar dat is echt achterhaald. Inmiddels blijven de rassen zich maar verder ontwikkelen. Prince de Bretagne heeft een eigen veredelingsstation en er zijn inmiddels variëteiten ontwikkeld, die beter tegen de regen kunnen en mooie bladeren hebben. Consumenten kijken tegenwoordig meer naar het blad dan naar de kool zelf. Wij bieden echter de bloemkool aan, zoals de klant hem wenst, of dat nou gedopt, geseald is of in roosjes. In ons eigen pakstation kunnen we klantspecifiek verpakken volgens de wensen van alle Europese supermarkten.”

    Transporttechnisch gunstig
    Zo gaat de bloemkool voor de Nederlandse supermarkt veelal in EPS weg en niet meer in de traditionele houten kratten. “Nederland is echt een platform voor re-exporteurs. We exporteren heel wat naar Nederlandse afnemers, maar vaak blijven die producten niet in Nederland. Ook transporttechnisch onderscheidt de Franse bloemkool zich van het Spaanse en Italiaanse product. Voordeel van onze ligging is dat we de volgende dag op de plaats van bestemming kunnen zijn. Daarbij is onze bloemkool harder van structuur en daarom langer houdbaar dan bijvoorbeeld de Spaanse bloemkool, die slechts in negentig dagen groeit”, zegt Jeroen. “Momenteel zijn er weer initiatieven om – net als vroeger – de groenten per trein naar Nederland te exporteren. Zo kwam de bloemkool vroeger ook in Barendrecht aan, maar dat was voor mijn tijd. Het zou een oplossing kunnen zijn in de toekomst om de vrachten weg te krijgen in een tijd dat het transport onbetaalbaar wordt."

    Knoflook verpakt in houten mandjes
    De klok speelt in Prince de Bretagne nog altijd een belangrijke rol en daarmee verschilt de handelsfunctie volgens Jeroen veel met de Nederlandse. “Telers willen hier niet aan afspraken voor de lange termijn en daarom is het echt een kwestie van dagelijks 'traden'. Het systeem heeft mijns inziens voor- en nadelen. We binden hiermee klanten aan ons, die altijd bloemkool bij ons kunnen kopen en afnemers in bepaalde landen kunnen daar erg goed mee uit de voeten. Retailers in andere landen wensen jaarcontracten en daar hoef ik niet mee aan te komen bij de telers. Uiteindelijk verliezen we hier dus wel marktaandeel door.”

    Speciale aardappelrassen naast de vele groenten
    Klok eerlijk verkoopsysteem
    “Anderzijds blijf ik de klok verdedigen als het meeste eerlijke systeem in de groenten- en fruitverkoop”, vervolgt Jeroen. “Nederland kent in vrij grote periode overschotten op de markt. Hier wordt de bloemkool onder de minimum doorgedraaid en hierdoor kun je wel de markt opruimen. De ene dag is het huilen en de volgende dag lachen, maar het is wel een eerlijke, transparante verkoopmethode. Met het Franse chauvinisme weet Jeroen inmiddels zijn weg wel te vinden. “Ik hoef hier geen Spaanse bloemkool te verpakken, maar dat zijn regels die je gewoon hebt te accepteren.”

    De exporteur looft de teeltomstandigheden in Bretagne met dag- en nachttemperaturen die dicht bij elkaar liggen. “Er zou mijns inziens nog meer uit dit gebied te halen zijn. Zo is de broccoli in dit gebied van superkwaliteit, maar heeft men hier de eigen glazen ingegooid door veelal voor de industrie te gaan telen met mindere kwaliteiten”, zegt Jeroen. “Met een product als artisjokken weet het gebied hier zich weer wel te onderscheiden. Dit jaar is daar een behoorlijk tonnage van het veld gekomen. De teelt van artisjokken is erg bewerkelijk, maar de kosten zijn te overzien. Het product is bijna biologisch doordat er amper wordt gespoten. Wel is het product erg weergevoelig.”

    Het pand van Le Dauphin in Saint-Pol-de-Léon ondergaat een grote renovatie

    Tomaten
    Export van Franse tomaten is volgens de Nederlandse exporteur een lastig verhaal. “Op de Franse markt brengen deze producten altijd meer op dan in België in Nederland. Voor de bulk aan tros en ronde tomaten, ben je daarom slechts af en toe gaatjesvuller. Wel zit er nog wel export in de specialties, die veelal in kleine houten kistjes worden geleverd, maar die teelt is ook vrij kostbaar.” Volgens Jeroen neemt ook de vraag naar biologische producten toe. “Bio-producten zijn echt een specialisme en de mentaliteit van die handel is onvergelijkbaar met de conventionele handel. Wij hebben daarom ook een aparte verkoper, die zich puur richt op het biologische product.”

    De ompaklijnen waar alles naar de wens van de klant wordt verpakt
    In de toekomst zal Le Dauphin proberen haar pakket uit te breiden. “Bloemkool is nog altijd onze nummer 1, maar ook de vraag naar 'kleinere' producten als romanesco en vergeten groenten neemt behoorlijk toe. Ik ben er van overtuigd dat we met hard werken onze toekomst kunnen garanderen. Met onze vernieuwde loods en faciliteiten kunnen we toegevoegde waarde geven aan onze producten en daarmee kunnen we ons onderscheiden. Zo zijn we als enige in Bretagne BRC-gecertificeerd en hebben we ook geïnvesteerd in een Nature's Choice-certificaat voor acht eigen telers. Hun producten worden dagelijks als een apart blok geveild. Als je doet wat je klant wilt, kun je veel verkopen”, zegt Jeroen.

    Jeroen Bosschaart - Le Dauphin
    ZI des Carmes - BP 62 - 29250 Saint-Pol-de-Léon - FRANCE
    Tel: 0033-298 692 622
    E: jeroen@ledauphin.fr
    W: www.ledauphin.fr

  • Notes  At least one living or private individual is linked to this note - Details withheld.